Uff. Weekend przerwy potrzebny,
by zdążyć pomalować w znacznym stopniu mojego pierwszego, eksperymentalnego
Syna Meduzy – wychodzi całkiem znośnie, ale wciąż sporo przed nim roboty i
machania pędzlem. No ale nadszedł poniedziałek i dalsze próby spychania pisania
na drugi plan nie mogą się powieść – mam bowiem obowiązek wobec moich zacnych
czytelników! Ostatnio próbuję pisać na tematy, których za bardzo nie dotykałem
wcześniej, starając się rozszerzyć tematykę bloga – dziś więc eksperyment w
postaci… Tekstu dla graczy. Stali bywalcy wiedzą jednak, że gracz ze mnie
wybitnie niedzielny, tak więc autorytet weterana stołów z pewnością nie stoi za
moimi plecami; Dlatego też zamiast popychać własne, casualowe doświadczenia
zbieram teksty i obserwacje wytrawnych graczy ze świata (*błogosławiona blogosfera!*) i przekuwam je na
język rodzimy dodając coś od siebie! Dziś popiszemy sobie na temat zmian w
listach Kosmicznych Marines Chaosu oraz nagłemu wzrostowi popularności
wyznawców Slaanesha!
Ogólnie przyjętym twierdzeniem
jest to, że kultyści Pana Rozkoszy dostali w nowych kodeksach (*zarówno demonów jak i zdradzieckich Astartes*)
solidnego kopa w dobrym kierunku i nagle zaczęli pojawiać się na stołach. Ba,
pojawiali się w ilościach hurtowych! Dlaczego tak? Cóż, najświeższe FAQ wydane
przez Games Workshop do Kosmicznych Marines Chaosu stwierdziło, że broń znana
jako Blastmaster jest dostępna już dla bazowego, pięcioosobowego składu Marines
Kakofonii – i nagle na listach na całym globie piątka hałasujących wojowników z
wielką armatą świeci triumfy popularności, bo jest to punktowo niedrogi,
solidny wybór… Ale czy na pewno? Rzućmy okiem na elementy składowe takiego oddziału
i co on nam oferuje.
Jak doskonale wiemy odświeżona
wersja Noise Marines jest niedroga w punktach - 20 więcej od standardowych
marynat a dostajemy trzy miłe dodatki – bonus do inicjatywy, dojście do sonicznych
broni oraz, naturalnie, Fearless, który to w nowej edycji jest już praktycznie
pozbawiony wad i dzięki któremu małe oddziały mają o tyle sens, że tak czy siak
trzeba je wybić do ostatniej sztuki, bo same z siebie nigdzie w panice nie
uciekną. Zabawa się rozkręca, kiedy na liście znajduje się również Lord Chaosu
ze znakiem Slaanesha, który czyni naszych miłośników ciężkiego brzmienia
jednostkami z kategorii ‘Troops’ – można ich więc spamować bez obaw, że
inwestujemy w jednostki elitarne a zostajemy z ręką w nocniku jeżeli chodzi o
zdobywanie i utrzymywanie znaczników. Pytanie brzmi, czy warto pakować się w tę
jednostkę i co oferuje ciekawego na tyle, by zrezygnować z podstawowych
marynatów na ich korzyść?
Blastmaster, oczywiście. Broń
ciężka, zasięg 48” z małym plackiem, siła 8, AP 3 a jak by tego było mało, to
ignoruje całkowicie rzuty obronne wynikające z osłony i oferuje Przygwożdzenie –
całkiem nieźle jak za armatę za 30 punktów. Dlaczego ta broń decyduje o
popularności tego oddziału? Cóż, jeżeli statystyka powyżej jakoś do was nie
trafia… 48” to zasięg wystarczający, by w 99% sytuacji sięgnąć już od pierwszej
tury do jednostek przeciwnika. Siła 8 z AP 3 jest wyjątkowo uniwersalna –
praktycznie każda piechota w grze zalicza rany w rzutach na 2+, przebija
pancerze najpopularniejszych jednostek w grze a na dodatek zdejmuje nawet rzutu
na ochronę wynikającą z osłony. Jakby tego było mało od nowej edycji walcząc z
pojazdami siła placków nie jest krojona przez pół, a osiem to w zupełności
wystarczająco, by otworzyć znaczną większość transporterów w grze – oczywiście nadal
mamy ‘Ignore Cover Saves’ tak więc chowanie pojazdów, Jink czy granaty dymne
przeciwnikowi nie pomogą. W walce z hordami też nie jest źle, bo o ile siła czy
przebicie pancerza nie gra roli, o tyle placek i ignorowanie rzutów za
osłonę jest mile widziane. Jak więc widzimy Blastmaster to bardzo uniwersalne
działo – dorzućmy do tego skromny dodatek, że może też strzelać po ruchu (*choć znacznie słabszym profilem*), a mamy pukawkę
godną pozazdroszczenia.
Teraz zwizualizujmy sobie opcję 6
takich dział na stole. Sześć placuszków tego rodzaju na turę – wygląda ładnie?
Zachęcająco? I to wszystko za 750 punktów, co w grach na 1500 / 1850 puntków
daje nam jeszcze spory zapas do kupienia koniecznego Lorda, dorzucenia
Helldrake’a, ewentualnych Oblitków czy Spawnów Chaosu, a już oferuje całkiem
dobrą bazę ogniową, którą trzeba wystrzelać jak kaczki, by się jej całkowicie
pozbyć. Jak na moje niewprawne oko
wygląda to jak solidny trzon armii, który spokojnie siedzi w okopach (*okupujemy cover*) i bombarduje wroga regularnie
ostrzałem ze swoich pukawek. Dodatkowo za zaledwie 12 ekstra punktów możemy
wyposażyć naszych czterech gości bez blastera w soniczne pukawki, które
spowodują, że o ile trzymają się swojego terenu to nagle na 24” prezentują siłę
ognia lepszą, niż dziesięcio-osobowa drużyna na ten sam dystans! Niewielka inwestycja w zamian za całkiem
sporo dodatkowych pestek w skali rozgrywki.
I teraz pojawia się kolejne
pytanie… Fajnie, mamy pięć / sześć jednostek typu troops, solidną siłę ognia…
Ale co biegnie zdobywać znaczniki? I tutaj gracze pakujący swoje listy po
brzegi marynatami slaanesha mają swoja odpowiedź, zwyczajnie pakując połowę
tych oddziałów dla Rhino z wyrzutnią rakiet ‘Havoc’ – Rhino dodaje trochę
wytrzymałości kontra wrodzy latacze, dorzuca kolejny mały placuszek z solidną
siłą a jeżeli oddział siedzi w środku, to jeżeli Rhino się nie ruszył nadal
może stuknąć z Blastmastera z punktu strzeleckiego, oferując dwa placuszki na
turę z takiego oddziału – w dowolnej chwili może też zacząć jechać w kierunku
wybranego celu, dostarczając nieustraszoną wkładkę tam, gdzie wcześniej, mamy
nadzieję, przetrzebiliśmy wroga ogniem.
Wszystko to pięknie brzmi, ale
armia prowadzona na giwerach opartych na małych wzornikach w ostatecznym
rozrachunku ma swoje dość poważne wady – po pierwsze, spowolni grę. Przeciwnik
nauczony doświadczeniem albo w ogóle zdający sobie sprawę z tego, z czym się
mierzy zwyczajnie wyciągnie miarkę i zacznie rozstawiać swoje oddziały w 2”
koherencji, całkowicie negując bonus jaki wynika ze strzelania placuszkiem.
Owszem, ma to swoje wady – duży oddział rozrzucony w ten sposób może mieć
problem ze złapaniem rzutu na ochronę, może być na tyle rozjechany, by stać się
łatwiejszym celem do szarży et cetera, ale skoro i tak pół twojej armii polega
na tych placuszkach, to taka taktyka mocno zaneguje efektywność twojej tury
strzelania, przynajmniej kontra jednostki piechoty. Drobnym minusem jest
również konieczność wyboru Lorda ze znakiem Slaanesha, który choć sam w sobie
nie jest zły (*Dajemy ma ‘Brand Of Skallathrax’,
dorzucamy go na konika Slaanesha, wkładamy do motocyklistów lub puszczamy
samego i mamy fajną niespodziankę na flankowanie, która solidnie bije i ładnie
strzela*) to jednak ma znacznie lepszą konkurencję w postaci
wytrzymałego szefa Nurgla czy twardego niczym broda Chucka Norrisa Khorniastego
lorda na Juggernaucie – nie mówiąc już o takich ‘drobnostkach’ jak moce
psioniczne dostępne na czarnoksiężnikach… Konkurencja jest więc spora. Nie mam
jeszcze nowego kodeksu demonów w dłoniach, ale jeżeli Slaanesh zachował czar /
moce poruszania innymi jednostkami, to czysto Slaaneszycka armia połączonych
demonów i marines chaosu może się okazać bardzo zabawna w grze oraz całkiem
skuteczna na stole.
Podsumowując… Czy warto? Czy
wysyp takich list ma jakiś sens? Cóż, gracze próbują z różnymi skutkami, ale
ogólny konsensus na dzień dzisiejszy wynikający z lektur dziesiątek tematów
daje jasny obraz, że jest to jednak niezła inwestycja – uniwersalność takich
oddziałów jest cenna a w punktach nie kosztuje aż tyle, by zmuszać nas do
kompromisów, zawsze pozostawiając solidny ich procent na zakup innych,
uzupełniających jednostek jak praktycznie konieczne smoczki, przydatne oblitki
czy nagle popularne Pomioty Chaosu (*którym
należałby się osobny tekst!*) – nie jestem pewien, czy ktoś z Naszego Rodzimego Meta™ próbował pograć takim zestawieniem, ale jeżeli tak i przy
dobrym rzucie kością trafił na ten tekst, będę wdzięczny za podzielenie się doświadczeniami.
A co wy sądzicie na temat takich rozpisek i wykorzystania marynatów kakofonii?
Blastmaster na pewno wali dużym blastem? Czy może jednak małym?
OdpowiedzUsuńHavoc Missile Launcher... po co wydawać więcej punktów na coś, co spada od byle czego, dodatkowo niewiele robi?
Małym, małym. Wszędzie małym, raz dużym napisałem... Gdyby walił dużym to by już zaczynało być niezłe gięcie XD Havock nie jest konieczny, to raczej opcja - zresztą, jak ktoś pakuje w 2-3 rhinosy to nie pakuje w Helldrake'i, oblity, czy co tam jeszcze wystawiasz za drugą połówkę punktów. Oczywiście można też olać broń i po prostu połowę oddziałów wrzucać do transportów, które mogą spokojnie czekać aż się zrobi swobodniej do jazdy czy posłać 15 hałasiarzy gdzie ich potrzebujemy.
Usuń