Nie jest żadną tajemnicą to, w
jaki sposób jestem nastawiony do wydawnictwa Games Workshop. Od dawna uważam
już z nieugiętym przekonaniem, że jest to firma, która źle traktuje
przynajmniej część swoich klientów. Oczywiście tylko krowa nie zmienia swojego
zdania, i ostatnie poczynania figurkowego dominanta powoli zyskują moje uznanie
– jak chociażby bardzo odważne przyznanie, że premiera Age of Sigmar była przedwczesna i bardzo słabo poprowadzona. I to
wyznanie połączone z chęcią naprawy błędów poprzez wyłożenie masy kasy i pracy
na to, by ten system rzeczywiście mógł godnie zastąpić kolosa, jakim był WFB. Słowem, coś wreszcie się obudzili
i zaczynają działać. Bomba. Pomijając jednak moje prywatne zdanie o
wydawnictwie nigdy nie kryłem się też z moim zamiłowaniem i uwielbieniem do ich
uniwersów! Od małego grzdyla jestem fanem ponurego, mrocznego Starego Świata
oraz oczywiście całego settingu WH40k,
który niejako zdefiniował czym jest ‘grimdark’.
Uniwersum to ma już prawie 30 lat. Nie jest to może żaden
rekord, biorąc pod uwagę fakt, że istnieje naprawdę sporo starszych i wciąż
diablo aktywnych settingów, ale mimo wszystko trzy dekady ciągłego i
dynamicznego rozrostu zrobiło swoje. Nie jest to już świat opisany na kilkudziesięciu
kartkach papieru z pojedynczego podręcznika, lecz buzujący, gargantuiczny twór
opisywany we wszystkich jego aspektech w dziesiątkach podręczników, kodeksów, w
setkach książek, w grach komputerowych a nawet w filmach! Jest to naprawdę
wielka skarbnica klisz i tropów… Nie dziwi więc to, że wraz z latami wiele
elementów wypadło, umarło, zostało zamiecione pod dywan lub po prostu o nich
zapomniano. Niektóre z nich są relatywnie świeże i ciągle znane w pamięci
miłośników, jak Sly Marbo (*parodia Johna Rambo*), Squats (*krasnoludy zjedzone
przez Tyrki*) czy chociażby temat dzisiejszego wpisu, czyli Zoaty! Postanowiłem
więc otworzyć nieformalną serię wyciągającą na wierzch z mroków dziejów ów
porzucone elementy fluffu, które niegdyś pomagały kształtować świat
przedstawiony… Ale w pewnym momencie przestawały pasować i musiały zostać
wykluczone z równania.
Zoats pojawili się wraz z
pierwszą edycją Warhammera 40 000, czyli w kultowym i legendarnym Rogue Trader. W telegraficznym skrócie,
byli to kosmici-centaury, jedna z wielu ras zniewolonych przez Tyranidów,
których można było również wynajmować jako najemników do Eldarskich korsarzy.
To były czasy, w których tyranidzi musieli wystawiać przynajmniej połowę swoich
sił właśnie w postaci swoich centaurzych niewolników, głównie dlatego, że na
stole spełniali oni rolę wojowników. Niestety, nie byli oni popularni ani
rozchwytywani… Nie przetrwali więc do drugiej edycji i tak naprawdę powrócili w
trzeciej, i to tylko w formie paragrafów opisujących ich totalną zagładę.
No dobrze. Ale czym jest Zoat?
Jest to duży stwór przypominający mieszankę ogra z dinozaurem, gdzie korpus,
głowa i ramiona były zdecydowanie atropomorficzne zaś część odpowiadająca za
status centaura była zdecydowanie ‘dinozaurza’ – pokryta łuskami, ze
zrogowaciałymi, tępymi pazurami jak u brontozaura. Były to duże istoty,
znacznie większe od przeciętnego człowieka, potężnie umięśnione i diabelnie
silne! Jakby tego było mało, każdy Zoat był całkiem zdolnym psionikiem –
używali oni jednak swoich mocy głównie do telepatii, dzięki czemu z
zadziwiającą łatwością mogli oni komunikować się z innymi inteligentnymi
gatunkami zamieszkującymi galaktykę. Byli oni dość zaawansowani i rozwinięci,
przez co nie stanowili oni ‘przedłużenia’ woli Umysłu Roju, a posiadali
samo-świadomość i inteligencję do samodzielnego podejmowania decyzji… Była to
zarówno ich największa zaleta z punktu czysto użytkowego z punktu widzenia
Umysłu Roju, ale też klucz do ich późniejszej zagłady. Ponadto warto zaznaczyć,
że ich siła, spryt, wrodzona inteligencja i psioniczne zdolności szły z drobną
wadą – mogli oni oddychać tylko bardzo specyficzną kompozycją gazów. Większość
atmosfer spotykanych na innych planetach tętniących życiem była dla Zoat’ów
trująca,. Przez co prawie zawsze widywało się ich z maskami przeciwgazowymi i
respiratorami.
W porządku, teraz może paść
pytanie… Po kiego grzyba Tyranidom – rasie znanej nam współcześnie z
absolutnego braku jakichkolwiek emocji, kierowanej przez potężny Umysł Roju, składającej
się wyłącznie ze specjalnie genetycznie wyprodukowanych żywych maszyn do
zabijania – jacyś tam niewolnicy? Cóż, to, że dziś Tyranidzi stanowią
praktycznie siłę natury pozbawioną jakichkolwiek celów poza ‘zeżreć wszystko’
nie oznacza, że zawsze tak było. Dziś rolę zwiadowców pełnią rolę genokradzi,
którzy zakładają kulty na imperialnych planetach i wyszukują dla roju soczyste
cele do konsumpcji. Onegdaj jednak rolę tę spełniali właśnie Zoatowie! Zgodnie
z fluffem to właśnie ten gatunek obcych był pierwszym kontaktem ludzi z
Tyranidami – to oni mieli nawiązać kontakt, ocenić wartość napotkanych ras dla
Tyranidzkiego genomu. Zoaty decydowały, która kosmiczna rasa stanie się
kolejnym celem tyranidzkiego głodu i potrzeby ciągłej ewolucji…
Rój Behemot jest uważany
powszechnie za pierwszy, w którym to Imperium spotkało się oficjalnie z siłami
Tyranidów… Przynajmniej z takimi, których znamy właśnie dziś. Mimo to
wcześniejsza flota-rój – Colossus – która dręczyła zarówno Ultima Segmentum jak
i Segmentum Tempestus pojawiła się wcześniej, bo już w 28 tysiącleciu po to, by
zostać rozbita i zniszczona w konkluzji wojej Zorastra-Attilla w roku 226.M39.
Wspominam o tym dlatego, że choć Games Workshop nigdy oficjalnie tego nie
potwierdziło, to opis „tyranidów” wchodzących w skład ów sił był niezwykle
zbliżony właśnie do Zoatów. Flota Rój Colossus wyróżniała się bowiem na wiele
sposobów od późniejszych inwazji… Jej okręty nie było biologicznymi tworami,
lecz wyglądały na stworzone z kamienia. Ponadto kosmici, którzy przybyli na ów
okrętach byli ewidentnymi centaurami, którzy choć potrafili i korzystali z
biologicznych broni Tyranidów, to proces ich używania został opisany jako
bolesny i trudny. Ponadto sami obcy posiadali zdolność komunikacji z innymi
gatunkami za pomocą telepatii i ogłaszali jak tylko mogli, że są uciekającymi
niewolnikami, którzy wyrwali się spod opresji swoich panów. Naturalnie
ksenofobiczne Imperium nie było zbytnio zadowolone z nowych, obcych sąsiadów,
szybciutko ogłosiło ich Xenos Horrificus
i wypowiedziało morderczą krucjatę… Ostatni okręt floty Colossusa został
zestrzelony na orbicie planety Zorastra.
Słowem, pasuje jak ulał, choć
słowo „Zoat” nie zostało użyte ani razu. Choć jest to w oficjalnym kanonie
historia nieopowiedziana, to wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to,
że Zoatowie albo sami próbowali uwolnić się z macek Roju albo też sam Rój
uznał, że są już zbędnym, wywrotowym elementem… Posiadanie wolnej woli na pewno
nie było w smak Umysłowi Roju, mógł więc zadecydować, że eksterminacja i
wchłonięcie tej podległej rasy jest jedynym sensownym krokiem. W ten czy inny
sposób przyszłość tego obcego gatunku została przypieczętowana – zniszczeni przez
Imperium lub pożarci przez swoich władców – nie ma to w sumie większego
znaczenia, bo od tego momentu gatunek ten został oficjalnie ‘wycofany’ z
galaktyki uniwersum, i choć nadal sporadycznie można go znaleźć na łamach
pojedynczych opowiadań czy książek (*chociażby tekst z Codex: Space Wolves do piątej edycji*) to jednak z każdą kolejną
edycją popadali w coraz to głębsze zapomnienie… By stać się co najwyżej krótkim
paragrafem o wymarłych rasach obcych na marginesie notatników ksenobiologów
Adeptus Mechanicus.
W ten oto sposób kolejny fragment
historii WH40k można było zalaminować i włożyć do archiwum! Szanse na powrót
Zoat’ów do świata są praktycznie zerowe. Być może ktoś z was, starych
weteranów, nadal posiada uroczo pokraczne modele tych obcych, bo oczywiście
były wydawane wraz z pierwszą edycją. Była to jednak ich jedyna chwila
materialnej bytności – nigdy więcej żaden oficjalny model do tejże rasy nie
został wydany, co tylko przyspieszyło ich odejście w niepamięć.
To by było na tyle na dziś! Mam nadzieję, że ów krótka notka przypadła
wam do gustu. I dlatego pytam, mili czytelnicy… Czy chcecie widzieć więcej
takich tekstów? Odgrzebanych urywków zapomnianego fluffu? Czy chcecie poczytać
o wieku apostazji i Goge Vandire? O tym, czym są dziwaczni obcy tacy jak Umbra?
Albo może o ligach i twierdzach Squatów? Jeżeli tak, to dajcie znać, czy taki
format wam odpowiada i czy tematyka jest na tyle ciekawa, by kontynuować temat
;)
Ciekawy tekst. Pozwolę sobie jednak przyczepić się do jednego błędu językowego, który pojawia się niemal w każdym tekście na blogu i nieco razi w oczy. Zaimek "ów" odmienia się przez przypadki i rodzaje, tymczasem autor zawsze używa go w mianowniku i rodzaju męskim. Niezależnie od reszty zdania. "ów porzucone elementy" - owe elementy; "skład ów sił" - owych sił. https://pl.wiktionary.org/wiki/%C3%B3w
OdpowiedzUsuńMoja mama jest nauczycielką języka polskiego :D Tak więc mam wbudowaną i wyrobioną absolutną odporność na gramatykę, poprawną składnię i tym podobne. Mimo to postaram się wrócić na to uwagę :P Niczego nie obiecuje.
UsuńJestem za kontynuacją :)
OdpowiedzUsuńSuper tekst, z niecierpliwością czekam na kolejne!
OdpowiedzUsuńTekst kapitalny, więcej takich :) o Vandire bym chciał poczytać :)
OdpowiedzUsuńDobry tekst!
OdpowiedzUsuńByłem trochę poza internetami ostatnio - podlinkowałby ktoś to tekstu gdzie GW pisze o przedwczesnej premierze?
Play the Sega Genesis Mega Drive and Master System - TITanium Art
OdpowiedzUsuńAs titanium cerakote it titanium piercing jewelry stands, the SEGA Genesis is a gaming console that gold titanium alloy has the best hardware titanium piercing jewelry in the market. From polished titanium its stylish design to its incredible